برنامه عملیاتی برندسازی محصول زعفران ایران

برنامه عملیاتی برندسازی محصول زعفران ایران

با توجه به اینکه ایران بیش از ۹۵ درصد تولید جهانی زعفران را در اختیار دارد، بزرگ ترین تولید کننده و صادر کننده این محصول در جهان محسوب می شود. قابلیت توسعه صادرات این محصول در بازار جهانی که می تواند منجر به افزایش درآمدهای ارزی کشور شود آن را از جایگاه ویژه ای برخوردار کرده است. اما به غیر از وجود مسائل و مشکلات مختلف در زمینه تولید و نحوه عمل آوری این محصول توسط کشاورزان، که عمدتا به دلیل عدم بازنگری در ساختار سنتی تولید محصول است مشکلات فراوانی نیز در زمینه صادرات این محصول با ارزش وجود دارد که به دلیل عدم توجه کافی به استانداردهای بین المللی، ساختار نظام بازار رسانی و نداشتن یک تشکیلات منسجم است که کلیه مراحل تولید، بازاریابی و صادرات این محصول را تحت پوشش با نظارت قرار دهد.

اهمیت برندسازی در صادرات

از آنجا که در کشور ما توجه چندانی به این مسئله نشده و یکی از دغدغه های مهم وزارت بازرگانی در برنامه پنجم توسعه اقتصادی ارتقای مقوله برندسازی در کشور یا به عبارت دیگر «تعالی صادرات با سیاست های تشویقی برندسازی» است، لذا آگاهی از اهمیت و جایگاه برندسازی برای محصولات صادراتی مانند زعفران و همچنین راهکار هایی که برندهای برتر برای حضور و بقا در بازار جهانی از آن بهره می برند می تواند در این راستا راهگشا باشد.

رابطه بازاریابی و برندسازی

همان طور که ذکر شد یکی از ابزارها و عوامل کلیدی در بازاریابی و صادرات محصولات برندسازی است. بازارمکان رقابت محصولات نیست، بلکه صحنه رویارویی و مبارزه برندهای تجاری است . یکی از اشتباهات رایج در دنیای کسب و کار امروز این است که کارآفرین محصولی را روانه بازار می کند و گمان دارد که حصول اطمینان از کیفیت محصول، موفقیت فروش آن را در بازار تضمین می کند، اشتباه بسیاری از مدیران این است که می پندارند ویژگی های محصول یا خدمت ارائه شده به مشتری است که در کارزار رقابتی بازاری پیروزی را تعیین می کند، آنان از این نکته غافل اند که در میانه بازار، این برندهای تجاری هستند که هماورد می طلبند و نه محصولات و خدمات. بازاریابان پیروز آنانی هستند که می دانند راه اصلی برای دستیابی به بازار گسترده تر و فروش بیشتر، راهیابی به ذهن و قلب مشتری است و نه ویترین فروشگاهها تصویر ذهنی مشتری از یک برند است که او را بیزار و یا دلباخته یک محصول می کند.

برند و کارکردهای آن

برندهای تجاری، عرضه را هویت می بخشند، تضمین می کنند، ساختار می دهند و تثبیت می کنند. آنها ارزش خود را از ظرفیتی که برای کاستن از خطر کردن و بلاتکلیفی دارند، کسب می کنند، این همان چیزی است که افراد وقتی که مثلا با صدها رایانه شخصی روبرو می شوند، می تواند از برندهای تجاری برای سازماندهی انتخاب خود، بخش بندی آن و کمک به تصمیم گیری در مورد آنچه می خواهند، بهره گیرند و به دنبال محصولاتی بگردند که برندهایشان مشخص کننده همان چیزی باشد که انتظارات، نیازها و آرزوهای آنها را برآورده می کنند .

ویژگی های برند محصولات

به طور کلی برند محصولات سه ویژگی مهم دارند: اول آن که آن ها وسایل ارتباطی هستند که اطلاعات واقعی، اعتبار فروشنده، احساس رضایت و مفهوم اجتماعی را منتقل می کنند. دومین ویژگی برندها به کارگیری آنها به عنوان وسیله ای برای کنترل و نفوذ است که به قصد مجبور کردن مشتری به کار گرفته می شوند، بعد سوم در جهت نیاز خودنمایی فروشنده به كار می رود. آنها می خواهند آگاهی خود را در اذهان عمومی و از طریق تولید و ایجاد یک رابطه فروش شکل دهند، معمولا تأثیر این علائم به صورت غیر مستقیم است و افراد نسبت به پیامدهای آنان معمولا ناآگاه هستند ولی در عوض از طریق فرایندهای ناخودآگاه زیادی، رفتار افراد را شکل می دهند. این پیامدها ابتدا از طریق توانایی شان در ایجاد واکنش های زیستی و فیزیکی، مجسم کردن تصورات و ذخیره سازی احساسات در حافظه و ارائه اطلاعات جدیدی که هسته ای برای ساختار روان شناختی وافعیت می شود، اتفاق می افتد.

عملیات  ضروری برای توسعه امر برندسازی در صنعت زعفران کشور

•    تدوین برنامه جامع فرآیند تولید ارگانیک زعفران، بررسی الزامات و مطالعه تطبیقی این روش تولید در کشورهای پیشرو
•    مطالعه موردی برندهای موفق زعفران در کشورهای اروپایی و ایران، بر اساس معیارهای برندسازی و بازاریابی بررسی و پیشنهاد ساختار مطلوب برای مدیریت صنعت زعفران در کشور
•    بررسی اثرات تحریم بر صنعت زعفران و راهکارهای مقابله با آن
•    مطالعه تصویر و ذهنیت موجود از برندهای زعفران ایرانی در بازارهای هدف
•    تدوین برنامه جامع بازاریابی برای زعفران ایرانی
•    بررسی ظرفیت های اگرو توریسم (گردشگری کشاورزی) در مناطق کاشت زعفران
•    بررسی راهکارها و مراحل جهانی شدن یک برند ایرانی در صنعت زعفران
•    مطالعه و بررسی روش های خلاقانه برندهای فعال در صنایع غذایی، براساس میزان استقبال مصرف کنندگان و تأثیر بر میزان فروش آن ها
•    بررسی راهکارهای بهبود و توسعه کانال های توزیع زعفران در بازارهای هدف
•    نیاز سنجی آموزشی تولید کنندگان و صادر کنندگان زعفران در کشور

برند آماده
مرکز فروش برندهای آماده نیهاد دارای مجموعه ای بی نظیر از بهترین برندهای آماده واگذاری و نقل و انتقل در زمینه‌های گوناگون