تاثیر توسعه نام تجاری بر تصویر ذهنی

تاثیر توسعه نام تجاری بر تصویر ذهنی

امروزه بدلیل تنوع علاقه و سلیقه های مردم، سازمان ها بدنبال تولید محصولات جدیدی هستند که پاسخگوی این علاقه ها باشد. یکی از مسئله های مهم فراروی سازمانها، انتخاب نام تجاری مناسب برای این محصولات برای ایجاد تمایز آنها از محصولات رقیبان می باشد. روش توسعه نام تجاری یکی از روش های پیش روی شرکتها در نام گذاری محصول می باشد بطوریکه از هر ده محصول جدید هشت محصول با این روش به بازار معرفی میشود.

گرچه یکی از دلیل های استفاده از روش توسعه نام تجاری، اثر آن بر ذهنیت مصرف کننده در مورد نام تجاری مادر میباشد، اما چیزی که در این میان واضح نیست این می باشد که آیا ذهنیت های جدید بر نگرش نسبت به نام تجاری مادر به صورت مثبت ثاثیر می گذارد یا منفی؟ وقتیکه مصرف کنندگان برای اولین بار با پدیده توسعه نام تجاری مواجه میشوند بدنبال فهمیدن این موضوع هستند که آیا عقیده های آنان در مورد طبقه محصول نام تجاری مادر با محصول جدید معرفی شده سازگار می باشد یانه؟

از سوی دیگر استفاده بدون مطالعه از این روش می تواند موجب شکست محصول جدید و نام تجاری شود. یکی از عامل هایی که می بایست مورد توجه قرار بگیرد میزان تطبيق محصول جدید با محصولات قبلی می باشد که بعنوان یک عامل تصمیم گیری و تجزیه و تحلیل این روش شناخته می شود.

استفاده از روش توسعه نام تجاری برای معرفی محصولات جدید میان شرکت های ایرانی شایع شده است و امروزه بیشتر شرکت های تولیدی و خدماتی از این روش بصورت گسترده استفاده می کنند.

استفاده نادرست از روش توسعه ی نام تجاری ممکن است موجب شود هم محصول جدید و هم نام تجاری شرکت ضربه بخورد. به معنی دیگر، دقت نکردن در این مورد ممکن است موجب شود هم توسعه نام تجاری با استقبال مصرف کنندگان مواجه نشود و هم تصویر ذهنی اولیه از نام تجاری دچار صدمه شود.

برای دیدن لیست برندهای آماده کلیک کنید.

روش های تعیین نام تجاری

در زمینه تعیین نام تجاری شرکت ها می توان از چهار روش استفاده نمود.

  • نام تجاری منفرد: در این نام گذاری، برای هر کدام از محصولات، نامی یکتا انتخاب میشود بدون این که این نام ها ارتباط صریحی با نام شرکت یا با یکدیگر داشته باشند.
  • نام تجاری گروهی برای تمام محصولات: در این روش تمام محصولات با یک نام مشابه به بازار عرضه میگردند.
  • نام های گروهی چندگانه برای تمام محصولات: این سیاست توسط شرکت های زنجیره ای استفاده میشود.
  • نام تجاری شرکت همراه با اسامی منفرد: در واقع شرکت با این کار نام خود را به نام تجاری منفرد برای هر کالا گره می زند.نام شرکت کالای جدید را مشروع می کند و نام منفرد، آن را از دیگر کالاها جدا می نماید.

روشهای تعیین نام تجاری برای محصولات جدید

در حوزه تعيين نام تجاری برای محصولات جدید نیز شرکت ها از چهار روش زیر استفاده مینمایند.

  • بسط خط محصول: زمانیکه شرکتی به طبقه کالای موجود خود اقلامی را با نام تجاری مشابه اضافه مینماید و این اقلام جدید معمولا از ویژگی جدیدی نظير طعم، شکل، رنگ، اندازه بسته بندی و غیره برخوردار میباشند.
  • بسط نام تجاری: زمانی اتفاق می افتد که یک شرکت تصمیم میگیرد از نام تجاری موجود برای کالایی جدید در یک طبقه جدید استفاده نماید.
  • چند نام تجاری: زمانیکه شرکت در یک طبقه ی کالایی، کالای مشابه کالای قبلی ولی با نام تجاری جدید عرضه می کند.
  • نام های تجاری جدید: شرکت برای محصولات جدیدی که تولید می کند از نام های جدید استفاده می کند. این امر وقتی اتفاق می افتد که تصویر ذهنی نسبت از نام تجاری نمی تواند کمکی به کالای جدید کند.
  • نام تجاری مشترک یا دو گانه: در این حالت دو نام تجاری معروف و شناخته شده برای یک محصول باهم ترکیب می شوند.

توسعه نام تجاری

انسان دارای نیازهایی محدود اما درخواست هایی نا محدود می باشد که رفته رفته نیز افزایش می یابد. هر یک از افراد سلایق مخصوص خود را دارند که به صورت مداوم در حال تغيير میباشد. شرکت ها هم برای برآورده کردن این درخواست ها و برای قرار دادن محصولات شان در سبد خرید افراد، ناگزیر هر روز روشی جدید انتخاب می کنند، ولی هزینه ای که تولید و معرفی یک محصول جدید دارد بعضا بسیار زیاد می باشد. هزینه هایی مانند هزینه های بازاریابی، مکان یابی، تبلیغات، پیدا کردن کانال مناسب توزیع و غیره. همچنین قبول نام تجاری جدید از طرف مصرف کنندگان و شناخته شدنش در بازار نیاز به زمان زیادی دارد در حالیکه احتمال موفقیت محصول جدید با نام تجاری سابق و شناخته شده بسیار بیشتر میباشد، چراکه محصول به سرعت در بازار شناسایی شده و با مقبوليت پیش از موعد مواجه می شود و به راحتی می تواند وارد طبقات کالای جدید شود.

برای خرید برند آماده کلیک کنید.

تداعيات مصرف کننده

تداعيات به هرجنبه ای که نام تجاری را با حافظه مصرف کننده مرتبط میکند اشاره دارد. یکی از مفهوم هایی که در تبیین و توضيح تداعيات مورد استفاده قرار میگیرد، نظریه شبکه تداعيات میباشد. بر اساس این تئوری تصویر ذهنی از نام تجاری یک طرح تشکیل یافته از مفهوم های به هم مرتبط بوسیله تداعيات میباشد.

در حقیقت حافظه بعنوان ترکیبی از کدها یا گرههای اطلاعاتی به هم مرتبط در نظر گرفته میشود. عاملی که در اینجا تعیین می کند کدام یا چگونه بسیاری از گره های مغزی فعال شوند، قدرت تداعيات بین گره ها میباشد.

تداعيات میتوانند توسط تجربه های مستقیم کالاها و خدمات، اطلاعات مرتبط و انتشار یافته توسط خود سازمان، منابع ،تداعيات مربوط به محصول و ویژگی های عملکردی و تجربی محصولات به دست آید. در حقیقت در تداعيات مربوط به محصول یا همان تداعيات عملکردی، شباهت در سطح ظاهری محصول مطرح میباشد. موقعی که توسعه نام تجاری ویژگی ها یا موقعیت های استفاده مشابهی با نام تجاری مادر دارد شباهت در سطح محصول بالاست.

تداعيات غیر وابسته به محصول اعم از منافع نمادین ناشی از نام تجاری، مانند شخصیت انسانی، موقعیت اجتماعی و غیره می باشد. به تداعيات غیر وابسته به محصول، تداعيات بر پایه تصویر ذهنی نیز گفته میشود.

برای فروش برند تجاری خود کلیک کنید.

برند آماده
مرکز فروش برندهای آماده نیهاد دارای مجموعه ای بی نظیر از بهترین برندهای آماده واگذاری و نقل و انتقل در زمینه‌های گوناگون